Google+

WIELKA PARDUBICKA

5

16 października 2013 - autor: SABATOWKA

Niniejszy wpis to krótki przerywnik o Wielkiej Pardubickiej i o tym, dlaczego trzy razy mocno zabiło mi serce.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

O Wielkiej wiedzą wszyscy koniarze. O tym, kto wygrał i jak przebiegał ten jeden z najcięższych biegów przeszkodowych też. Zresztą, już kiedyś pisaliśmy o gonitwie z 2007 roku (link do wpisu: https://sabatowka.wordpress.com/2008/01/25/pardubice-wpis-archiwalny/). Nie mogę jednak powstrzymać się, aby nie przekazać swoich, jak najbardziej subiektywnych, odczuć.

Oczywiście, ciśnienie wzrosło mi niebotycznie, kiedy ujrzałam jeźdźców zbliżających się do Taxisa. Widziałam go kiedyś z bliska i naprawdę jest przerażający!

Zdrętwiałam też, gdy Josef Váňa rozstał się z Tiumenem na ostatniej przeszkodzie, tuż przed finałową prostą. Rzecz jasna, jest to straszny pech dla każdego jeźdźca. Jednak Váňa wygrał Pardubicką ośmiokrotnie jako dżokej i dziewięciokrotnie jako trener. Trzy zwycięstwa w latach 2009, 2010, 2011 należały do pary Váňa – Tiumen. Gdyby wygrali i w tym roku, to wyhodowany w Mosznej syn Beaconsfield’a i Toskanelli wyrównałby rekord czterokrotnego zwycięzcy Wielkiej Pardubickiej – Železnika (biegnącego również pod Josefem Váňa).[i]

Wyścig śledziłam on-line i nie widziałam samego upadku, gdyż kamery pokazywały mknącą po zwycięstwo Orphee des Blins. Słyszałam tylko jęk zawodu wśród publiczności. Zabrakło też wśród finiszujących charakterystycznej koszulki w romby. Na szczęście jednak nikomu nic się nie stało.

Tego niezwykłego dżokeja – Josefa Váňa – miałam szczęście poznać osobiście, kiedy poprowadził naszego Jarisa (od Janutry po Jape) do zwycięstwa w debiucie w Pardubicach.

Po raz trzeci serce zabiło mi kiedy na pudle jako  trener zwycięskiego konia stanął Grzegorz Wróblewski. Grzesiek zwany przez przyjaciół „Wróblem” był pierwszym trenerem naszego Jarda (od Janutry po Enjoy Plan). Był to okres naszych wspólnych sukcesów, więc wiadomo, że mocno mu kibicowaliśmy.

Pamiętam nasze spotkanie w Pardubicach parę lat temu. Wpadliśmy na siebie w wielkim tłumie, a na nieuchronny w takim przypadku okrzyk: „O, jesteś?!”, odpowiedział: „Tu trzeba być!”. No i był – jako trener zwycięzcy!!!

I jeszcze jeden polski akcent. Jako trzeci na celowniku zameldował się polskiej hodowli syn Jape’a i klaczy Klara – Klaus.

I niech licho porwie wszystkich, którzy twierdzą, że polskie konie są złe!

Amen.


[i] Pod linkiem http://www.czechtourism.com/pl/e/velka-pardubicka-cross-country-steeplechase/#photoMedia12224 można zobaczyć zdjęcie Josefa i Tiumena już po upadku.

5 thoughts on “WIELKA PARDUBICKA

  1. Pani Peonia pisze:

    Mnie Pardubicka zawsze przeraża. Jakoś szkoda mi koni. Jednak chyba wolę rekreacyjną jazdę na koniach. Ale może się mylę.

    • SABATOWKA pisze:

      Pardubicka to trudny wyścig, chociaż jakiś czas temu przeszkody (Taxis) zostały złagodzone. Kwalifikują się do niej tylko najlepsze i doświadczone konie. Podobnie jest z dżokejami. Mimo trudności są takie konie, które w wyścigu biorą udział parokrotnie. Tak było choćby w przypadku Tiumena. Natomiast jazda rekreacyjna jest czymś wspaniałym, relaksującym. Czasami zdarza się jednak, że jeździec – rekreant potrafi bardzo skrzywdzić konia. Nie tylko wywalić się, kontuzjować, ale też skutecznie zniechęcić go do chodzenia pod siodłem. Każdy kij ma swoje dwa końce.

      • Pani Peonia pisze:

        To prawda, amator nie znający potrzeb zwierzęcia, którym się opiekuje, potrafi nieźle nabroić. Pardubicka to wspaniałe widowisko i jako widowisko niewiele ma chyba wspólnego z życiem. Ojciec był zapalonym koniarzem, zaczynał jako mały chłopiec, a potem przez wiele lat wybierał konie dla Wojska Polskiego (tego przedwojennego). Ale ja się na koniach nie znam – raz tylko jechałam „końską taksówką” w górach USA. Koń był nauczony nie reagować na żadne bodźce od jeźdźca – wiedział gdzie ma dojechać i dojechał.

Skomentuj

Google Translate

  • 84,623 VISIT

MOST POPULAR

Archiwum

